afvallen met gezonde snacks voorbeeld

Tegenwoordig is het best lastig om op gewicht te blijven en ook nog eens gezond te eten. Want de lekkere verleidingen om je heen, zorgen er wel eens voor dat je je soms minder goed aan je voedingsplan of dieet kan houden dan je eigenlijk zou willen. Het gevolg is dat je meer grijpt naar ongezonde tussendoortjes, waardoor je juist het tegenovergestelde effect bereikt: je komt aan. Maar hoe voorkom je dat, en zorg je ervoor dat je juist afvalt?

Door gezonde snacks tot je te nemen! En nee, dat hoeft niet altijd een krop sla of een pakje droge crackers te zijn. Integendeel: er zijn nog nooit zoveel mogelijkheden geweest tot gezonde snacks als nu! Dus het vooroordeel dat alle gezonde snacks minder lekker zijn dan ongezonde, kan bij deze uit de weg worden geruimd. Om je een eind op weg te helpen, hebben wij vandaag de voordelen van gezonde snacks voor je op een rijtje gezet en een begin gemaakt met lekkere en gezonde snacks, zodat jij zonder onnodig hongerlijden kan afvallen.

Wat zijn de grootste voordelen van gezond snacken voor je gewicht?

Verhoging van de productiviteit

Doordat je gezonde snacks eet, heb je minder snel een dip na een tussendoortje. Dit gebeurt bijvoorbeeld wel wanneer je een suikerrijk product eet. Dan heb je even een boost, een zogeheten ‘sugar rush’, die veel te snel weer wegzakt. Je voelt je na het eten van iets gezonds fitter, en hebt meer zin om te werken of te sporten omdat je lichaam er goed op reageert.

Een verbeterde algemene gezondheid

Het eten van gezonde producten zorgt er ook voor dat je lichaam er op vooruit gaat. Vezels, vitaminen en mineralen; deze stoffen verbeteren je weerstand, en veroorzaken een gezonde werking van je hersenen en je hart. Je huid en je haar zullen ook in betere conditie zijn. Ook je spijsvertering werkt beter, omdat je gezonde snacks doorgaans minder snel verteert en je dus ook langer vol zit. Kiezen tussen een appel of een gevulde koek kan dus op de lange termijn (en voor je gevoel zelfs op de korte termijn) meer verschil maken dan je verwacht!

Minder schuldgevoel als je snackt

Ook al is het voor iedereen die gezonder bezig wil zijn en wil afvallen een bekend tafereel dat je net wat te vaak naar iets ongezonds grijpt; je wilt toch dat het niet te vaak gebeurt. Als je eenmaal in de goede flow zit en gezond snackt, krijg je automatisch ook een beter gevoel over jezelf. De schuldgevoelens achteraf zijn verleden tijd, omdat je weet dat je goed bezig bent om voor je lichaam te zorgen.

Het is geschikt voor iedereen

Gezond snacken is er voor iedere doelgroep! Dus of je nu jong of oud bent, dat maakt niets uit. Je lichaam is altijd blij met gezond eten, en daar wordt geen leeftijd aan verbonden. Dus wees vooral niet bang om te experimenteren en eventueel ideeën met elkaar uit te wisselen. Misschien is er wel een oudere of jongere collega op je werk die moeite heeft met gezond eten, die jij een duwtje in de juiste richting kunt geven door je eigen ervaringen. Of juist andersom, wees creatief!

Waar moet je aan denken bij gezonde snacks?

Zoals eerder gezegd, je kunt met gezonde snacks echt alle kanten op. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Snackgroenten zoals komkommer en wortel. Maar dan met een lekker dipsausje erbij, zoals yoghurt met tuinkruiden of een beetje humus (gemaakt van kikkererwten)
  • Pure chocolade. Ja echt, dit is een gezonde snack! Het is goed voor je hart en hersenen. Let dan wel op dat het ook echt bij één reepje blijft.
  • Cherrytomaatjes met mozzarella. Dit is bijna een aperitief en zorgt ervoor dat je je even in Italië waant.
  • Edamame, oftewel sojabonen. Deze gestoomde peulvrucht is een bron van vitaminen en mineralen. Peulvruchten hebben bovendien een verzadigende werking.
  • Magere kwark of yoghurt met blauwe bessen, druiven en noten. Dat is een goed vullende en lekkere snack. Een schaaltje hiervan is overigens ook geschikt als ontbijt of lunch.
  • Volkoren crackers met hummus. Eventueel kun je hier verse groenten aan toe voegen, zoals paprika of radijs
  • Eiwitshakes. Ook een eiwitshake zou je als tussendoortje kunnen gebruiken. Meestal zitten er nauwelijks vetten in eiwitshakes, mits je de juiste variant kiest. Een lijst met de beste eiwitshakes vind je hier.