vrouw die wakker ligt van het snurken. Tips tegen snurken

Nederland telt veel mensen die snurken. Het is dan ook een veelvoorkomend fenomeen. Met name in de zomer, het seizoen dat er over het algemeen minder goed geslapen wordt, piekt het aantal snurkers. Er zijn diverse tips om snurken tegen te gaan. Een selectie daarvan zullen in dit artikel behandeld worden, na uitleg over dit verschijnsel alsmede wie er snurken en hoe vaak snurken voorkomt.

Snurken

Allereerst is het van belang om te weten wat er met snurken wordt bedoeld en wat er onder wordt verstaan. Snurken betekent samenvattend dat iemand tijdens de slaap een geluid maakt. Wanneer iemand snurkt klinkt dit als een laag brommend geluid. Het geluid wordt veroorzaakt door verslappende spieren die een luchtweg vernauwen. Het volume van het snurken varieert per persoon. Bij een hard geluid kan het snurken tot last zijn bij bijvoorbeeld de partner of iemand anders die het snurken hoort. Bijna de helft van de partners geeft aan dat de slaapkwesties de relatie verslechteren. Als het geluid nóg harder is zal de snurker er zelf ook wakker van worden. De snurkers zelf hebben er soms onbewust last van. Ongeveer 50% heeft, zonder dat ze dat door hebben, een slechte nachtrust.

Wie snurken er?

Niet alle mensen snurken. In Nederland zijn er ongeveer vier miljoen mensen die elke nacht, en dus met grote regelmaat, snurken. In de zomer neemt dat aantal toe. Het merendeel van de mensen die snurken zijn mannen. Bij vrouwen komt het minder vaak voor. Dat geldt vóór de overgang. Na de overgang is er geen significant verschil meer in de verhouding van het aantal snurkers onder mannen en vrouwen. Daarnaast neemt het snurken gedurende het ouder worden toe.

Tips tegen snurken

Wat je zélf kunt doen

Er zijn diverse manieren die ingezet kunnen worden om het snurken tegen te gaan. Het is van belang om te onderzoeken waar het snurken mogelijk vandaan komt. Zaken als roken en alcoholgebruik hebben een negatieve invloed op het gedrag met betrekking tot snurken. Hoewel deze verslavingen in meer of mindere mate moeilijk gestopt kunnen worden, kan het niet meer consumeren van één van deze middelen al invloed hebben op het snurken. Ook overgewicht of slaapmiddelen kunnen oorzaken zijn van snurken. Hieronder geven we 5 tips tegen snurken. Ook op Thuisarts.nl vind je een aantal tips tegen snurken.

Tip 1 – slaap niet op je rug

Tip 1 tegen snurken: slaap niet op je rug. Allereerst worden mensen die snurken het afgeraden om op hun rug te slapen. Bij verslapping van de spieren, door bijvoorbeeld alcohol of slaapmiddelen, zakt dan namelijk tong in de keel. Ook bij het ouder worden treed er geleidelijke verslapping van de spieren op. Dat werkt het snurken in de hand. Snurkers kunnen het beste op hun zij slapen.

Tip 2 – nuttig minder of geen alcohol

De tweede tip tegen snurken is om geen of minder alcohol te nuttigen (voor het slapengaan). Alcohol kan voor een verslapping van de tong, mond- en keel-spieren zorgen. Door de verslapping kan de tong tijdens het slapen naar achter zakken wat voor een obstructie en dus snurken zorgt.

geen of minder alcohol drinken om te stoppen met snurken

Tip 3 – stop met roken

Roken geeft irritatie van de luchtwegen. Hierdoor kunnen de luchtwegen dikker zijn dan normaal en meer slijm produceren. Dit geeft op zijn beurt weer meer obstructie van de luchtweg, waardoor er meer kans op snurken bestaat.

Tip 3 – afvallen

Iemand die op een weegschaal staatDe kans op snurken is groter bij mensen met overgewicht of obesitas. Dit komt omdat er in dat geval meer vetweefsel in de keelholte zit wat voor een vernauwing zorgt. Hierdoor krijg eerder turbulentie van de luchtstroom in de keelholte wat voor het snurkgeluid zorgt. Bij mensen met overgewicht is het advies bij snurken daarom ook om af te vallen. Overgewicht geeft overigens ook meer risico op slaapapneu. Dit is een slaapstoornis waarbij er ademstilstanden optreden vanwege een afsluiting van de luchtweg. Patiënten met slaapapneu worden tijdens de diepe slaap constant wakker door de ademstops.

Tip 4 – train je keelspieren

Een andere tip is om de spieren te trainen, zodat die niet verslappen. Dit kan zonder hulpmiddelen door te zingen of klinkers duidelijk en luidt uit te spreken. Ook het bespelen van een blaasinstrument geldt als een training van de spieren. Het is misschien een wat vreemde tip, maar misschien wel het proberen waard.

Tip 5 – gebruik een hulpmiddel

Wanneer het verschijnsel van snurken hardnekkig is en niet verdwijnt door de bovenstaande tips op te volgen, dan zijn er ook hulpmiddelen die uitkomst kunnen bieden. We zetten ze hieronder op een rijtje.

Producten tegen snurken

Neusspreiders

Neusspreiders zorgen ervoor dat de neus open wordt gehouden gedurende de slaap en er voortdurend genoeg zuurstoftoevoer is. De ‘anti snurk Neusspreiders’ zijn onder andere te koop bij Bol.com en SnoreBlock. Bij Bol.com zijn er verschillende varianten beschikbaar, waaronder neusbuisjes. Een tip is om bij de aanschaf goed te letten op de mate van comfort die de neusspreiders of neusbuisjes bieden. Het moet tenslotte geen belemmering vormen om in slaap te vallen.

Snurkbeugel

Een ander hulpmiddel is een snurkbeugel. Deze kan voor het slapengaan in de mond worden geplaatst en zou moeten helpen tegen het snurken. De beugels werken volgens hetzelfde principe als de neusspreiders; de luchtwegen vrijhouden voor zuurstoftoevoer. De beugel houdt o.a. de tong op de juiste plaats om te voorkomen dat deze achter in de mondholte zakt. Op Bol.com vind je diverse merken snurkbeugels. Eerder schreven we op medstuff.nl al een review over de ‘Mr. Anti Snurk beugel’. Dit is een bekende anti snurk beugel.

snurk beugel tegen snurken

Een van de anti snurk beugels.

Oordoppen

Personen die last hebben van iemand die snurkt kunnen baat hebben bij oordoppen. Het afnemende volume kan helpen om geen of minder last te ervaren van het gesnurk. Er zijn oordoppen die speciaal ontworpen zijn voor het dragen tijdens de slaap.

De bovenstaand genoemde producten kunnen hulp bieden bij het tegengaan van het snurken of zorgen dat er minder last wordt ervaren van dit fenomeen. Raadpleeg het internet of een huisarts voor nog meer hulp om snurken tegen te gaan.